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A-RONNE

A-ronne de Luciano BERIO

Année de composition : 1974
Durée : 30.00 minutes

Formation :

Pour 5 voix

Editeur

Universal Edition

Contexte CIRM


Notice :

Ludique et iconoclaste, A-ronne, pièce radiophonique initialement composée pour cinq voix d’acteurs traverse l’univers vocal dans son entier. Cet univers que Luciano Berio a sans cesse parcouru en instigateur curieux et connaisseur procède en dissection, analyse, décomposition et recomposition des voix de " A " jusqu’à " Ronne " (" Ronne " étant la dernière lettre de l’ancien alphabet italien, après " Z ", " Ette " et " Conne "). Les situations ainsi répertoriées autour du poème d’Edoardo Sanguineti déclinent une extraordinaire palette de jeux et d’expressions. Luciano Berio rappelle à ce sujet qu’A-Ronne s’apparente à un " madrigale rappresentativo " c’est-à-dire un " théâtre pour les oreilles " de la fin du XVIème siècle italien et une peinture vocale naïve. L’éventail des situations proposées, si ample soit-il, peut en effet être toujours ramené à une situation élémentaire, à des sentiments et à des états d’âme reconnaissables, familiers et souvent manifestes. Le sujet de ce documentaire s’articule donc autour d’un poème d’Edoardo Sanguineti et incorpore alternativement des extraits du manifeste communiste, des écritures de Roland Barthes etc… Les acteurs récitent le poème environ vingt fois, mais les mots sont seulement des échafaudages sur lesquels Berio accroche des inflexions liées à des scenari dramatiques stéréotypés : une scène d’hôpital, une scène d’amour, un programme de télévision et ainsi de suite.

One of Italy's greatest avant-garde composers, Luciano Berio was born in 1925 to a musical family that eagerly guided him into the world of composition. He studied at Milan until 1951, and then set upon a long career of living alternately in Italy and the United States, studying under various modernist masters, and forging his own unique style. In 1950 he married American singer Cathy Berberian, and wrote many of his pieces for her voice. From 1955 to 1960, he directed the "Studio di Fonologia Musicale," a center for electronic music which he and Bruno Maderna had founded at RAI (Italian Radio). After another decade of living in America, he returned to Italy and founded "Centro Tempo Reale," an institute for music research which drew together musicians and computer science experts, in order to advance and explore new forms of composition. In 1982 he became Musical Director of the newly founded Regional Orchestra of Tuscany. In 1984 he was Artistic Director of the Maggio Musicale in Florence. In 1988 he became an Honorary Member of the Royal Academy of Music, London. He has also been awarded the prestigious Siemens Prize.
Of the same generation as Cage, Boulez and Stockhausen, Berio pioneered modernism in music and the use of electronics to explore new musical frontiers. He employed a myriad of idioms and techniques during his long and prolific career, specializing in works for the voice, "chance" music, serialism, electronic music, and most famously, a series of virtuoso solo pieces called "Sequenzia." He was also fascinated with literature, particularly twentieth century modernism and postmodernism. Berio passed away in Rome in 2003, his compositions are performed regularly throughout the world.



Pour en savoir plus

Source : http://www.themodernword.com/joyce/music/berio.html AND http://www.Thing.net



Extranet artiste Dernière mise à jour le 09/03/2010
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